یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در چهاردهمین نشست هم اندیشی سالانه ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش در مشهد گفت: باید لایه باور دانش آموزان تغییر کند و حوزه علمیه باید در این خصوص به کمک آموزش و پرورش بیاید.
او افزود: آموزش و پرورش تنها نهادی است که ارتباط قانونی با خانوادههای کودکان، نوجوانان و جوانان دارد، اما از این ظرفیت هیچ استفادهای نمیشود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از ابتدای انقلاب تا کنون ریزشها و رویشهایی داشته ایم که رویشها مبتنی بر فطرت و با هدف الهی بوده است، اما امروز استکبار از غریزه برای ریزش نیروها استفاده و مردم را تحریک میکند.
نوری بیان کرد: سند ۲۰۳۰ راهکاری از سوی استکبار برای در اختیار گرفتن نظام آموزش و پروش بود، اما در کنار آن، رویشها و افراد متدینی وجود داشتند که به پرچمداری مقام معظم رهبری از این انحراف جلوگیری کردند.
او تصریح کرد:همچنین دوره پیش از دبستان به عنوان مهمترین دوره در آموزش و پرورش در این نظام فراموش شده و این دوره به بهزیستی واگذار شده بود و همه تمرکز روی دانشگاه بود و آموزش و پرورش به قدری ضعیف شد که دیگر مربی پرورشی نداشتیم.
وزیر آموزش و پروش تأکید کرد:در مقابل ۳۰ هزار بازنشسته فرهنگی، فقط سه هزار دانشجو در حوزه فرهنگیان جذب شدند و راه باز شد تا افراد، بی حساب و کتاب وارد آموزش و پرورش شوند.
نوری اظهار کرد: اگر همه نهادهای فرهنگی و علمی با آموزش و پرورش همکاری کنند به نتایج خیلی خوبی میرسیم همان گونه که ستاد نانو با آموزش و پرورش همکاری کرد و هم اینک در نانو رتبه چهارم جهان را به دست آورده ایم.
او افزود: تامین نیروی انسانی متخصص، بازنگری محتوای کتابهای درسی، رتبه بندی معلمان و رتبه بندی مدارس برای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از اولویتهای کاری این وزارتخانه است.
وزیر آموزش و پروش ادامه داد: باید از کارهای نمایشی به سمت کارهای مبنایی تغییر رویکرد داد، در آموزش و پرورش کار نشده و این حوزه نیاز جدی به کار و توجه دارد چرا که بستر همه حوزهها آموزش و پرورش است و باید دانش آموزان و معلمان را توانمند کرد.